HÀBITS DE NIVELL E.I. 3 ANYS
Els hàbits són conductes
automatitzades, no innates, sinó adquirides per mitjà de l’experiència i l’aprenentatge,
és el resultat de l’educació.
El nen imita sempre, però molt
més en els primers anys. Si aquestes conductes que imita són reforçades, amb
recompenses o bé amb l’obtenció del què desitja, els repetirà i podran
convertir-se en conductes o hàbits propis. S’ha d’anar en compte amb el nostre
comportament, ja que és el model que donem al nen per imitar.
Hem de pensar que eduquem més
amb l’exemple que amb les paraules.
Cal treballar els hàbits
conjuntament família i escola, per tal de donar unes pautes coherents, alhora
que li facilitem l’aprenentatge del comportaments, pel fet d’actuar tots en una
mateixa direcció.
HÀBITS QUE HEM DE TREBALLAR
- Hàbits d’autonomia personal.
- Hàbits de convivència
- Hàbits de treball.
HÀBITS D’AUTONOMIA PERSONAL
A)
En
el menjar. Objectius:
- Menjar sol/a fent servir
cullera i forquilla.
- Servir-se un vas d’aigua sense
ajuda.
- Ajudar a parar la taula.
- Estar assegut/da fins que
acaba de menjar.
B)
En
el vestir. Objectius:
- Despullar-se tot/a sol/a
- Vestir-se sol/a si es tracta
de peces senzilles.
- Començar a cordar botons o
cremallers.
- Posar-se les sabates.
C)
Higiene
personal. Objectius:
- Rentar-se la cara i les mans.
- Començar a rentar-se les
dents.
- Fer servir el mocador per
mocar-se.
- Anar al wàter sol/a
- Controlar totalment els
esfínters de dia.
- Començar a pentinar-se.
- Començar a banyar-se sol/a
D)
Desplaçament.
Objectius:
- Córrer i ser capaç de parar-se
o girar-se sense caure.
- Pujar i baixar les escales
posant un peu a cada esglaó.
- Començar a anar en tricicle.
HÀBITS DE CONVIVÈNCIA
- Conèixer i fer sevir el nom
dels altres nens i adults.
- Explicar als altres el què
li ha passat.
- Començar a tornar el què li
han deixat.
- Compartir el que té amb els
altres.
- Saber demanar ajuda davant
d’un problema.
- Esperar el torn en qualsevol
activitat.
HÀBITS DE TREBALL
- Escoltar quan se li parla.
- Seguir una ordre senzilla.
- Triar una activitat o material
entre d’altres.
- Anar a buscar o donar objectes
quan se li demana.
- Seure al lloc i no aixecar-se
massa mentre fa una activitat.
OBJECTIUS PEDAGÒGICS
DE NIVELL E.I. 3 ANYS
DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES
- Adquirir els hàbits d’autonomia que es treballen a l’aula
- Conèixer-se a un mateix: verbalitzar els sentiments, el seu estat d’ànim...
- Conèixer les possibilitats del seu propi cos: control global i segmentari, control de l’equilibri, adquisició de la lateralitat, guanyar en agilitat.
- Reforçar el joc simbòlic a través dels racons de joc d’imitació de la vida.
- Adaptar-se a l’escola: conèixer els espais, les persones, les normes.
- Adquirir els hàbits de socialització i cordialitat: usar el llenguatge correcte, dir “Bon dia” o “Bona tarda”, saludar i acomiadar-se, esperar el torn de paraula, ajudar i fer silenci quan toca.
DESCOBERTA DE L’ENTORN NATURAL I SOCIAL
- Observar i explorar, directa i indirectament, l’entorn més proper.
- Explorar i manipular els objectes de l’entorn.
- Conèixer i participar en les festes tradicionals.
- Respectar i estimar l’entorn: persones, animals, plantes, materials...
-
Triant entre
tots el tema que es vol estudiar.
-
Fent un recull
de tot allò que ja se sap.
-
Elaborant un
guió d’allò que es vol saber.
-
Recollint i
aportant informació.
-
Traient
conclusions.
COMUNICACIÓ I LLENGUATGES
·
Expressió i
comprensió:
o Motivar
l’expressió i comprensió oral en llengua catalana.
o Escoltar
i comprendre narracions i contes curts.
o Ser
capaç de verbalitzar les pròpies experiències.
o Conèixer
el vocabulari treballat a l’aula.
·
Lectura i
escriptura:
o Reconèixer
i reproduir el nom propi.
o Iniciar-se
en l’escriptura en lletra de pal.
o Conèixer
el nom dels companys i companyes.
o Començar
a identificar lletres i números.
o Apropar-se
a la lectura a partir dels contes, les dites, els poemes...
·
Llenguatge
matemàtic:
o Iniciar-se
en la identificació d’atributs: colors, formes bàsiques (cercle, quadrat,triangle), tamanys (petit, mitjà i gran).
o Iniciar-se
en conceptes de quantitat: molts-pocs.
o Iniciar-se
en conceptes d’espai: dins-fora, sobre-sota; i de temps: matí-tarda-nit.
o Comprendre
la noció de quantitat fins el 3.
o Representar
gràficament fins el 3.
·
TIC-TAC:
o Iniciar-se
en la utilització d’instruments tecnològics i audiovisuals, ampliant així el treball realitzat a l’aula.
·
Llenguatge
musical:
o Memoritzar
i reproduir les cançons treballades.
o Aprendre
i gaudir amb les danses.
o Iniciar-se
en la identificació de les qualitats del so.
o Reconèixer
alguns instruments.
o Iniciar-se
en l’escolta d’audicions musicals.
o Descobrir
els sons del propi cos i de l’entorn.
·
Llenguatge
plàstic:
o Experimentar
amb diferents materials i tècniques.
o Gaudir
de l’activitat plàstica i creativa.
o Iniciar-se
en el dibuix figuratiu.
o Apropar-se
al món dels artistes.
HÀBITS DE NIVELL E.I. 4 ANYS
Els hàbits són conductes
automatitzades, no innates, sinó adquirides per mitjà de l’experiència i l’aprenentatge,
és el resultat de l’educació.
El nen/a imita sempre, però
molt més en els primers anys. Si aquestes conductes que imita són reforçades,
amb recompenses o bé amb l’obtenció del què desitja, els repetirà i podran
convertir-se en conductes o hàbits propis. S’ha d’anar en compte amb el nostre
comportament, ja que és el model que donem al nen/a per imitar.
Hem de pensar que eduquem més
amb l’exemple que amb les paraules.
Cal treballar els hàbits
conjuntament família i escola, per tal de donar unes pautes coherents, alhora
que li facilitem l’aprenentatge del comportaments, pel fet d’actuar tots en una
mateixa direcció.
HÀBITS QUE HEM DE TREBALLAR
- Hàbits d’autonomia personal
- Hàbits de convivència
- Hàbits de treball
HÀBITS D’AUTONOMIA PERSONAL
A)
En
el menjar. Objectius:
- Fer servir correctament la
cullera i la forquilla i començar a utilitzar el ganivet.
- Conèixer l’ús i funció dels
estris que utilitzem a taula ( tovalló, coberts...) i saber-los col·locar al
seu lloc.
B)
En
el vestir. Objectius:
- Conèixer el davant i el
darrera de la roba.
- Descordar-se i cordar-se el
cinturó.
- Ajudar a un altre nen/a a
posar-se alguna peça de roba.
C)
Higiene
personal. Objectius:
- Saber rentar-se les dents.
- Anar la wàter sol/a.
- Pentinar-se tot sol/a.
- Banyar-se tot/a sol/a
utilitzant esponja i sabó.
D)
Desplaçament.
Objectius:
- Pujar i baixar escales sense
dificultats.
- Córrer amb lleugeresa i
seguretat.
- Saltar amb un peu.
- Saltar a corda.
- Començar a estar atent/a als perills de la circulació.
HÀBITS DE CONVIVÈNCIA
- Col·laborar en les tasques de
la classe i de casa.
- Ajudar els/les companys/es que
ho necessitin.
- Deixar les seves coses.
- Respectar allò que l’envolta.
- Escoltar i començar a
dialogar.
HÀBITS DE TREBALL
- Estar atent/a a les
explicacions, normes i feines que se li donen.
- Acabar el treball que ha
començat.
- Presentar la feina neta i
acabada.
- Desar al seu lloc els jocs i estris de treball.
- Saber compartir el material
col·lectiu.
OBJECTIUS PEDAGÒGICS DE NIVELL E.I.
4 ANYS
DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES
·
Identificar-se
com a “un mateix” amb relació als altres i al medi, i reconèixer-se com a autor
de les pròpies conductes.
·
Explorar i
identificar les principals parts del cos.
·
Localitzar els
diferents`òrgans dels sentits i conèixer-ne les funcions.
·
Descobrir les
possibilitats de moviment del propi cos i les diferents postures que pot
adoptar.
·
Descobrir
experimentalment i desenvolupar la pròpia lateralitat dominant.
·
Conèixer les
nocions bàsiques d’orientació en l’espai i en el temps.
·
Realitzar
autònomament els hàbits elementals de la higiene personal.
·
Mostrar
interès per tenir un aspecte personal acurat.
·
Adequar el
propi comportament a les necessitats, demandes, requeriments i explicacions
d’altres nens, nenes i adults.
DESCOBERTA DE L’ENTORN NATURAL I SOCIAL
·
Explorar
l’entorn immediat utilitzant tots els mitjans disponibles en cada moment.
·
Valorar la
importància del medi natural i la seva qualitat per a la vida humana, manifestar-hi
actituds de respecte i cura, i intervenir-hi en la mesura de les pròpies
possibilitats.
·
Tenir interès
per participar en la vida social, assumint petites responsabilitats amb
l’actitud d’afecte, disponibilitat i col·laboració.
·
Els temes
tractats en aquesta àrea es treballaran mitjançant PROJECTES DE TREBALL:
- Triant
entre tots el tema que es vol estudiar.
- Fent
un recull de tot allò que ja se sap.
- Elaborant
un guió d’allò que es vol saber.
- Recollint
i aportant informació.
- Traient
conclusions.
COMUNICACIÓ I LLENGUATGES
·
Comprendre els
missatges que comuniquen altres persones.
·
Conèixer
vocabulari referit a diferents temes i situacions.
·
Conèixer
contes, poemes ,embarbussaments i endevinalles.
·
Descriure
làmines, cartells, dibuixos i fotografies.
·
Seguir l’ordre
cronològic en la narració d’una història i ordenar-ne seqüencialment escenes significatives. Ordenar tres o mes escenes de diferents
moments de contes o escenes.
·
Expressar
sentiments, desitjos i idees mitjançant el llenguatge oral.
·
Llegir, interpretar
i produir imatges com una forma de comunicació i gaudir, identificant i descobrint
els elements bàsics del llenguatge.
·
Explorar
materials específics per utilitzar coma mitjans d’expressió plàstica.
·
Apreciar les
produccions plàstiques pròpies i les dels altres.
·
Diferenciar
so/silenci; sorolls llargs/ curts; sons aguts/ greus.
·
Interpretar
danses i esquemes rítmics senzills.
·
Reconèixer les
possibilitats expressives del propi cos a través de l’expressió.
·
Explorar
diversos objectes i classificar-los per una qualitat: color, mida, forma,
textura.
·
Reconèixer i
escriure els nombres fins el 5.
·
Resoldre
operacions de càlcul mental ( fins el 5 ).
·
Identificar
formes geomètriques elementals: triangle, quadrat, cercle rectangle.
·
Iniciar-se en
les noves tecnologies, TIC.
HÀBITS DE NIVELL E.I. 5
ANYS
HÀBITS D’AUTONOMIA PERSONAL
En el menjar:
- Utilitzar tots els estris que es fan servir a taula
- Parar i desparar taula
- Reconèixer els diferents aliments i manifestar els seus gustos
- Rentar-se les mans abans de seure a taula
- No beure ni parlar amb la boca plena
En el vestir:
- Vestir-se i despullar-se sol/a
- Cordar i descordar roba i sabates
- Saber escollir la roba
- Recollir la roba bruta i posar-la en el lloc corresponent
D’higiene
personal:
- Saber rentar-se les dents.
- Anar la vàter sol/a.
- Pentinar-se tot sol/a.
- Banyar-se tot/a sol/a
En els desplaçaments:
- Anar en bicicleta
- Patinar, saltar a corda...
- Començar a anar sol/a en distàncies curtes: anar a la botiga,a a casa d’un amic...
HÀBITS DE CONVIVÈNCIA
· Relacionar-se amb els/les companys/es de classe
· Tornar allò que li han deixat
· Participar en activitats de grup
· Intentar buscar solucions als problemes a partir del diàleg
· Acceptar les normes
· Anar a jugar a casa d’altres nens i nenes i compartir els jocs
HÀBITS DE TREBALL
·
Saber
escoltar i demanar la paraula
·
Saber
treballar en grup
·
Comprendre
les situacions i recordar-les
·
Mantenir
l’atenció i acabar les feines començades
OBJECTIUS PEDAGÒGICS DE NIVELL E.I. 5
ANYS
DESCOBERTA D’UN MATEIX I DELS ALTRES
·
Explorar i reconèixer
les característiques bàsiques del propi cos: parts, canvis físics, creixement,
necessitats bàsiques; i de les seves possibilitats a nivell emocional,
sensorial, motriu, afectiu, expressiu, relacional.
·
Descobrir les
possibilitats de moviment del propi cos i les diferents postures que pot
adoptar.
·
Dominar
progressivament les habilitats motrius bàsiques : coordinació, to muscular,
equilibri, postures diverses i respiració.
·
Comprendre i
valorar la necessitat de normes en alguns jocs
( realitzar jocs de taula senzills , oca, cartes, parxís, dòmino).
·
Conèixer les
nocions bàsiques d’orientació en l’espai i en el temps.
·
Realitzar
autònomament els hàbits elementals de la higiene personal.
·
Mostrar
interès per tenir un aspecte personal acurat.
·
Exercitar
hàbits que afavoreixen la relació amb els altres: cura, atenció,diàleg i
respecte.
·
Adequar el
propi comportament a les necessitats, demandes, requeriments i explicacions
d’altres nens, nenes i adults.
DESCOBERTA DE L’ENTORN NATURAL I SOCIAL
·
Observar, explorar
i identificar diferents elements de l’entorn immediat utilitzant tots els
mitjans disponibles en cada moment: materials, objectes, animals, plantes,
paisatges.
·
Valorar la
importància del medi natural i la seva qualitat per a la vida humana,
manifestar-hi actituds de respecte i cura, i intervenir-hi en la mesura de les
pròpies possibilitats.
·
Tenir interès
per participar en la vida social, assumint petites responsabilitats amb
l’actitud d’afecte, disponibilitat i col·laboració.
·
Explorar
diversos objectes i classificar-los per una qualitat: color, mida, forma,
textura, sensacions.
·
Reconèixer i
escriure els nombres fins el 9.
·
Resoldre
operacions de càlcul mental ( fins el 9 ).
·
Recitar
nombres fins a 40 sense errors.
·
Identificar
formes geomètriques elementals: triangle, quadrat, cercle rectangle.
·
Suma i resta
amb els dits i resolució gràfica i
mental a partir situacions.
·
Situar els
objectes en l’espai reconeixent la posició que ocupen i la distància respecte
d’un punt determinat ( dintre/ fora,
prop/ lluny, a dalt / a baix, davant /darrera, dreta/ esquerra, al costat/
enmig
·
Reconèixer els
diferents moments del dia, els dies de la setmana, els mesos i les estacions
tot utilitzant el calendari.
Els
temes tractats en aquesta àrea es treballaran mitjançant PROJECTES DE TREBALL:
- Triant
entre tots el tema que es vol estudiar.
- Fent
un recull de tot allò que ja se sap( Avaluació inicial).
- Elaborant
un guió d’allò que es vol saber.
- Recollint
i aportant informació( recerca, tractament i elaboració de la informació ).
Elaboració d’un dossier, mural...
- Traient
conclusions.
- Avaluació
final sobre allò que han après ( ampliació i correcció del que ja sabien, es valoren
els canvis, l’augment de coneixements).
COMUNICACIÓ I LLENGUATGES
·
Comprendre els
missatges que comuniquen altres persones.
·
Ampliar vocabulari referit a diferents temes i
situacions.
·
Conèixer
contes, i memoritzar poemes
,embarbussaments i endevinalles.
·
Descriure
làmines, cartells, dibuixos i fotografies.
·
Seguir l’ordre
cronològic en la narració d’una història i ordenar-ne seqüencialment escenes significatives. Ordenar tres o mes escenes de diferents
moments de contes o escenes.
·
Expressar
sentiments, desitjos i idees mitjançant el llenguatge oral.
·
Llegir,
interpretar i produir imatges com una forma de comunicació i gaudir,
identificant i descobrint els elements bàsics del llenguatge.
·
Conèixer totes
les lletres i el seu valor fonètic.
·
Llegir paraules
i frases curtes dins un context.
·
Escriure
paraules i frases curtes amb ortografia natural.
·
Exposar amb
claredat fets i vivències.
·
Explorar
materials específics per utilitzar com a mitjans d’expressió plàstica.
·
Exercitar
diferents destreses manuals: retallar, esquinçar,arrugar, punxar i plegar.
·
Apreciar les
produccions plàstiques pròpies i les dels altres.
·
Diferenciar
so/silenci; sorolls llargs/ curts; sons aguts/ greus.
·
Interpretar
danses i esquemes rítmics senzills.
·
Reconèixer les
possibilitats expressives del propi cos a través de l’expressió i de suports
visuals en la comunicació oral.
·
Iniciar-se en
les noves tecnologies, TIC.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada